به گزارش راهبرد معاصر کراس اوور k125 ایران خودرو جانشین پژو ۲۰۰۸ فرانسوی است که در شهریور عرضه خواهد شد مشخصات فنی کراس اوور k125 ایران خودرو هنوز مشخص نیست اما احتمالاً موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک خواهد بود با توجه به امکانات این خودرو قیمت کراس اوور k125 ایران خودرو حدود ۴۰۰ میلیون تومان و یا بیشتر است.
ایران خودرو هرچند از پلتفرم IKP1 خود برای کراس اور K125 استفاده کرده اما ظاهرا قرار نیست موتور تنفس طبیعی EC5 را روی آن نصب کند چراکه میگویند این خودروی جدید، فقط با موتور TC7 پلاس تولید میشود.
موتور TC7 پلاس را حتما میشناسید و میدانید که نسخه بهبودیافته EF7 توربوشارژ است که استاندارد آلایندگی یورو5 دارد. این موتور که قدرتی معادل 170 اسب بخار و گشتاوری برابر 250 نیوتن متر دارد، برای اولینبار، روی دنا پلاس توربو اتومات نصب شده ولی ایران خودرو میخواهد از آن، برای سورن پلاس توربو و حتی نسخههای گرانتر سدان K132 هم استفاده کند.
حالا که از وجود موتور TC7 پلاس در کراس اور K125 ایران خودرو مطمئن شدیم، میتوانیم با اطمینان بگوییم که گیربکس اتومات این کراس اور، همان گیربکس جدید DAE است که از پاییز 99 ابتدا روی رانا پلاس نصب شده و سپس برای سایر محصولات جدید ایران خودرو نیز قابل سفارش است
همانطور که گفتیم، کراس اور K125 برای جانشینی پژو 2008 فرانسوی، راهی بازار کشورمان میشود. ضمن اینکه ایران خودرو از همان ابتدا میخواهد موتور توربوشارژ با گیربکس اتومات، روی آن نصب کند.
پس با این اوصاف، نباید منتظر خودرویی ارزان باشیم! اما به هرحال و با توجه به قیمت K132 اتومات، میتوان حدس زد که قیمت تقریبی K125 چیزی حدود 400 میلیون تومان خواهد بود، که در این صورت باید ام وی ام X55 مدیران خودرو و اس دبلیو ام G01 سیف خودرو، رقابت سرسختی داشته باشد.
مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بر افزایش بهرهوری داراییها، تولید صادرات محور و عرضه محصولات جدید گفت: برای امسال هشت پروژه توسعه ای جدید تصویب کرده ایم که آینده ایران خودرو را تضمین خواهد کرد.
به گزارش ایکو پرس فرشاد مقیمی در مجمع عمومی عادی سالانه ایران خودرو، ضمن تشریح عملکرد سال مالی ۱۳۹۹، برنامه های تدوین شده امسال در حوزه های مختلف، توسعه محصول، تولید، فروش و سودآوری را تبیین کرد.
وی سال ۱۴۰۰ را سال اتفاقات خوب برای ایران خودرو توصیف کرد و با اشاره به رویکردهای دولت سیزدهم در زمینه خودرو، خاطرنشان کرد: اصلاح عادلانه قیمت و جبران زیاندهی تولید، حفظ جریان تامین، تولید و عرضه محصول صادرات محور، توسعه محصولات و قوای محرکه، به روزآوری تعهدات مالی و فروش، فعالسازی بازارهای صادراتی و حمایت از سهم در بازار سرمایه بخشی از برنامه های ایران خودرو برای امسال است.
مدیرعامل ایران خودرو ضمن اشاره به عملکرد سال گذشته ایران خودرو دیزل، شناورسازی قیمت محصولات این شرکت را عاملی برای سودآوری و خروج از زیان دهی دانست و گفت: ایران خودرو دیزل بعد از ۶۰ سال دوباره متولد شده است، خط اتوبوس این شرکت بعد از ۹ سال توقف احیا و تولید آن از سرگرفته شده است. محصولات این شرکت پیش از این به صورت مونتاژ تولید می شد، اما در حال حاضر درصد بالایی از آن ساخت داخل شده و توانسته با بهرهمندی از توان سازندگان کشور، سهم ۵۰ درصدی بازار خودروهای تجاری را از آن خود کند.
مقیمی تصریح کرد: ایران خودرو دیزل توانسته بعد از یک دهه زیاندهی به سود عملیاتی دست یابد که افزایش سرمایه این شرکت از طریق تجدید ارزیابی دارایی های آن که به زودی اجرایی خواهد شد نیز عاملی در بهبود شرایط و ادامه سوددهی خواهد بود.
وی با بیان اینکه میزان تولیدات ایران خودرو دیزل نسبت به سال گذشته سه برابر شده، گفت: در سال آینده مجموعه بدهکاری های این شرکت از میان خواهد رفت و به زودی شاهد صادرات محصولات این شرکت خواهیم بود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به اصلاح قیمت گذاری محصولات ایران خودرو دیزل و شناورسازی آن طبق بهای تمام شده تولید، اجحاف به حقوق مصرف کنندگان را خط قرمز ایران خودرو خواند و خاطرنشان کرد: این اقدام در چارچوب ضوابط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام شده است.
مقیمی، با اشاره به عرضه محصول جدید تارا به بازار در روزهای آینده، از تولید تارا اتوماتیک در مهرماه امسال خبر داد و گفت: تارا از استانداردهای ۸۵ گانه، عبور می کند در صورتی که الزامات فعلی کم تر از این تعداد است، از جمله آن، استاندارد عابر پیاده است که در این محصول رعایت شده است.
وی از توقف تولید محصول آریسان به دلیل مسایل زیست محیطی، به عنوان یکی از اقدامات مسوولانه ایران خودرو نام برد و گفت: در حال حاضر پروژه های بهبود برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی اجرا می شود تا ظرف ماه های آینده این محصول با تغییرات و موتور XU7 پلاس به تولید انبوه برسد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به کاهش تعهدات معوق به مشتریان در پایان سال ۹۹ به ۲۱ هزار دستگاه، از رسیدن این عدد به ۱۶ هزار دستگاه در حال حاضر خبر داد که در پایان هفته آینده و هم زمان با پایان تعطیلات تابستانی ایران خودرو نیز کاهش قابل توجهی خواهد یافت و افزود: برنامه ریزی فروش محصولات به گونه ای است که تعهد معوقی ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه مراحل تولید محصول کراس اوور پروژه K125 آغاز شده، بیان کرد: نمونه اولیه این خودرو در شهریور ماه رونمایی خواهد شد و مورد استقبال مصرف کنندگان داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت، زیرا رویکرد ایران خودرو تولید محصول رقابتی و با قابلیت عرضه در بازارهای جهانی است.
به گفته مقیمی، افزایش سهم بازار سواری از ۴۸ درصد به ۵۵ درصد در سال گذشته با وجود توقف تولید خودروهای مونتاژی، نتیجه اقدامات متنوعی است که در این سال انجام شده است.
وی با اشاره به افزایش سهم برند ایران خودرو در محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد: سهم برند ایران خودرو از ۲۵ درصد در سال ۹۸ به ۲۷ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۰ نیز در ترکیب تولیدات سهم ۴۰ درصدی برای برند ایران خودرو در نظر گرفته ایم.
مقیمی افزود: ایران خودرو تنها خودروساز کشور است که محصولی با پنج ستاره کیفیت تولید می کند، پنج خودرو چهار ستاره کیفی و ۱۴ خودرو دارای سه ستاره کیفی هستند. خودروی تارا نیز طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان امسال پنج ستاره کیفی را کسب خواهد کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با بیان اینکه در سال گذشته موفق شدیم تا ۱۳۲ میلیون دلار کاهش هزینه در راستای جهش تولید و ساخت داخل ایجاد کنیم، گفت: این دستاورد به کمک قطعه سازان و مجموعه های همکاران بیرونی محقق شده است. این عدد در سال ۱۴۰۰ ، ۱۳۳ میلیون یورو پیش بینی شده است که تاکنون نیز ۱۳ میلیون یورو از آن محقق شده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته اموال غیر مولد را واگذار کرده ایم و در سال جاری نیز با بهترین شرایط این اموال را واگذار خواهیم کرد، گفت: عمده این اموال را برای پروژه های توسعه ای سرمایه گذاری کرده ایم.
به گفته مقیمی، محصولاتی نظیر رانا پلاس، سورن پلاس، سمند سال، پروژه ۲۰۷ پانوراما، دنا پلاس اتوماتیک، در سال گذشته و در راستای رضایت مشتریان و رضایت صاحبان سهام ایران خودرو ارتقا یافته است.
وی با اشاره به طراحی خانواده موتور کم مصرف و سه سیلندر داخلی سازی شده ایران خودرو، عنوان کرد: مرحله صنعتی سازی این موتور آغاز شده و تا سال ۱۴۰۱ این خانواده موتور به مرحله تولید انبوه می رسد که سالانه ۱۸۲ دلار به ازای هر دستگاه، صرفه جویی یارانه ای سوخت در بر خواهد داشت.
مقیمی با اشاره به طراحی، توسعه و تولید گیربکس شش سرعته دستی داخلی سازی شده ایران خودرو، گفت: در شهریور ماه تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) آغاز می شود و تا آذرماه نیز بر روی خودروهای رانای شش سرعته و سمند قرار گرفته و به بازار عرضه خواهد شد.
وی از تحول در حوزه صادرات محصولات در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت بهبود شرایط بین المللی، برنامه های متنوعی برای این بخش تدارک دیده ایم.
مقیمی با اشاره به عرضه محصولات جدید در سال جاری، عنوان کرد: امسال خودروی ۲۰۷ پانوراما با گیربکس شش سرعته عرضه خواهد شد و از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰ دستگاه خودروی هایما S۵ بهبود یافته با گیربکس AT6 عرضه شده است.
به گفته وی خودروی برقی و هیبرید داخلی سازی شده ایران خودرو در صورت رفع موانع اقتصادی از سوی حاکمیت، توانایی تولید انبوه را داراست.